
Inderdaad, alle goede dingen komen in 3-voud en daarom vertrek ik op een koude winterochtend voor de derde keer naar Nieuw-Zeeland. Koffers gepakt (veel te veel mee maar voorzien op alle mogelijke weersomstandigheden, van zomers warm tot herfstig nat met felle wind en stortregen), reisdocumenten in een mapje bij de hand en vervoer naar Schiphol geregeld (dank jullie wel, jongens).
Wat voorafging is een voorbereiding van maanden, gevat in een A4-velletje. Van vliegtickets (betaalbare!) zoeken en een retourvlucht boeken tot vakantie-uitstappen bedenken en roadtrips plannen. Geen simpele taak in een land waar elke bocht steevast iets nieuws en moois verbergt. Reis nummer 3 blijft op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland maar belooft spannende ontdekkingen en opwindende avonturen.
Heel veel goesting dus om aan deze derde NZ trip te beginnen!


HEENREIS DEEL 1: VAN SCHIPHOL NAAR HONG KONG
Op een hoogte van 10.665 m en aan een snelheid van 924 km/h vlieg ik over Roemenië en de Zwarte Zee, over Azerbeidzjan, Oezbekistan en Kyrgyzstan. Ik zie het immense China voorbijschuiven op mijn seatback tv-schermpje en na iets meer dan 11 uur ben ik 9.290 km verwijderd van Amsterdam/Schiphol, klaar om in Hong Kong te landen.
De ene dag was het genieten van een dieprode zonsopgang aan de rechterkant van de snelweg naar de luchthaven, de volgende dag is het genieten van een abrikooskleurige zonsopgang boven de wolken. Ver onder ons ligt Hong Kong, een kleine donkergrijze vlek in een donkergrijze zee, omgeven door bergachtige bruine eilandjes. Grote containerschepen lijken stil te liggen, gevangen in mysterieuze mistflarden.
Behoorlijk spectaculair, de landing op Hong Kong International Airport, ook gekend onder de naam Chek Lap Kok, naar het oude eilandje dat diende als basis voor de aanleg van de luchthaven. Gelegen voor de kust van Lantau (het grootste eiland van Hong Kong) is het luchthavengebouw een hypermodern en prijswinnend ontwerp! Dat kan ook gezegd worden van de Hongkong-Zhuhai-Macau-brug, één van de langste zeebruggen ter wereld (55 km), die over de Parelrivierdelta gaat en Hong Kong verbindt met Zhuhai en Macau. Het is een adembenemend zicht, het kilometerslange slingerende streepje brug op pijlers die als vogelpootjes uit de zee steken en daarboven de immense 64,75 m lange vliegtuigvleugels van de Airbus A350 van Cathay Pacific. Een beeld om niet snel te vergeten.



foto van www.hzmb.gov.hk/en/photo-gallery

foto van www.hongkongairport.com/en/media-centre/gallery/photos

foto van www.hongkongairport.com/en/media-centre/gallery/photos
Met een tussenstop van bijna een hele dag voor de boeg, is het wel zo prettig dat de luchthaven van Hong Kong gigantisch groot is en heel veel te bieden heeft. Van de indrukwekkende Sky Bridge tot door de Michelingids aanbevolen restaurants, van de Crystal Elevator tot de Waterfall Gardens, van boetieks vol luxe modemerken tot exclusieve thee- en cakeshops en vergeet de schattige speelgoedwinkels en de onvermijdelijke souvenirs niet. Genoeg voor uren kijkplezier!
Ondanks het feit dat HK Airport één van de drukste luchthavens ter wereld is, heerst er een rustige sfeer. Er is de Sky Garden om in een groen decor te genieten van het zonnetje en er zijn de overal aanwezige resting lounges waar je vanuit een comfortabele relaxzetel de vliegtuigen ziet vertrekken of landen. Zelfs aan de kindertjes is gedacht met een heuse speelpleintjen. Kunstliefhebber? De tentoonstelling A Sculptural Journey zorgt voor een artistieke wandeling en levert alvast enkele leuke foto’s op!
Best wel interessant, wat tijd doorbrengen op een luchthaven in een land met een compleet andere cultuur dan de onze. ‘Echte’ anime-meisjes met zilverpaars haar en grappige schoenpantoffels, ramen slurpende gezinnen, backpackers en druk bellende zakenmensen … ik zie een mensenverzameling in honderden variaties voorbijtrekken.









alle foto's van www.hongkongairport.com/en/media-centre/gallery/photos







HEENREIS DEEL 2: VAN HONG KONG NAAR AUCKLAND
Genoeg geluierd, tijd voor deel 2 van deze lange reis, nu aan boord van een enorme Boeing 777. Het blijft een wondere ervaring, ook na meer dan 100 keer vliegen, het moment dat zo’n log gevaarte loskomt van de grond, hoger en hoger stijgt, door de wolken breekt en de aarde onder zich laat.
Omdat dit een nachtvlucht is, gaat het luikje van het vliegtuigraampje dicht en ongemerkt glijdt een halve wereldbol voorbij. Via de Zuid-Chinese Zee naar de Filipijnen, Indonesië en Papoea-Nieuw-Guinea, effe Australië aangetikt en de Tasmanzee over en na een vlucht van 11 uur en 9.342 km verschijnt eindelijk Auckland aan de horizon.
Altijd weer verrassend, die eerste blik op de turquoise zee en de rondgestrooide donkergroene eilandjes met verder weg een lappendeken aan weilanden en bossen. Piepkleine huizen en minimensjes worden groter en dat grijze lint met witte stippen wordt een landingsbaan. Met een zachte plof staat het vliegtuig op Nieuw-Zeelandse bodem. Wat een goed gevoel is dat!
En wat een verassing, Auckland Airport werd de afgelopen 2 jaar druk verbouwd en uitgebreid, al mis ik de traditionele tomokanga of Maori toegangspoort waar je als arriverende toerist door verwelkomd werd (zie blog ‘Kia Ora, Nieuw-Zeeland! Terug na 3 jaar.) Die staat nu weggestopt in een saaie witte onafgewerkte gang op weg naar de douane en de security check. De grenscontrole kreeg een moderne look en maakt nu gebruik van een automatische selfservice. Paspoort inscannen, na goedkeuring gaat het poortje open en kan je zo doorgaan. Dat gaat dus lekker vlot en snel.
De veiligheidscontrole daarentegen is extra streng sinds het uitbreken van vogelgriep en varkenspest in sommige delen van Europa. Alle wandelschoenen (ook gewone sneakers) en wandelstokken gaan in een ontsmettingsbadje, ook al hangt er niks geen vuiltje meer aan. De schoenzakjes krijg ik niet terug, die gaan de vuilbak in wegens gevaar voor overbrenging van infecties. Snacks en meegebrachte lekkere Belgische snoep en chocolade worden minuscuul onderzocht. Alles wat dierlijke vetten of spoortjes van (varkens)vlees bevat wordt onherroepelijk vernietigd. Dus bye bye BiFi worstjes, jullie mogen Nieuw-Zeeland niet meer binnen! Gelukkig mag ik dat wel (zonder boete) en kan ik na 2 jaar opnieuw op zoek naar een klein blauw autootje op de drop-off/pick-up parkeerplaats.
Het voelt vertrouwd, het is bijzonder, het is na 3 keer al bijna een gewoonte. De eerste knuffel, de eerste babbel zonder schermpje tussen ons, het blijft magisch. Alleen de weg naar “huis”, naar die nieuwe "off-the-grid" plek wordt een verrassing!
De Tao heeft het ene gemaakt.
Het ene heeft twee gemaakt.
Een en twee hebben drie gemaakt.
Drie heeft de tienduizend dingen gemaakt.
(Tao Te Tjing)
Praktische info:
☞ Vliegtickets boeken via Momondo – CheapTickets – Google flights of Skyscanner / Stel een fligh price alert in en check ook andere luchthavens dan Brussel/Zaventem
☞ Overnachtingen en logeerplekken boeken voor Nieuw-Zeeland? Zoek via Booking.com – Airbnb of bookabach.co.nz
☞ Reisdocumenten:
* Internationaal paspoort – nog minimaal zes maanden geldig
* NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority) – 2 jaar geldig voor een bezoek van max. 3 maanden – kost 23 NZD en is te betalen samen met 100 NZD van de International Visitor Conservation and Tourism Levy
* NZ traveller declaration – online in te vullen, 24 uur voor vertrek
☞ Een extra reisverzekering is nodig want de verzekering van je Belgische ziekenfonds biedt geen dekking voor Nieuw-Zeeland niet. Vraag aan je verzekeringsmaatschappij een Engelse vertaling!
Je hebt geen visum nodig voor een stopover in Hong Kong of Dubai. Reis je over Canada dan moet je wel een eTA aanvragen. Een tussenlanding op een luchthaven in de USA vereist een ESTA en opgelet: dat is een probleem voor wie na 2021 in Cuba is geweest.
☞ Strengere douaneregels voor voeding en outdoor-benodigdheden sinds de uitbraak van vogelgriep en varkenspest in Europa en dat betekent extra controle door de douane bij aankomst op de luchthaven van Auckland. Alle wandel- en kampeerbenodigdheden worden extra ontsmet en meegebrachte snacks en voeding worden extra gecontroleerd op de aanwezigheid van varkensvlees!
Reactie plaatsen
Reacties
Wat een luchthaven 😍
Benieuwd naar meer 🥰