Twin Coast Cycle Trail: van Kaikohe naar Opua.

Gepubliceerd op 9 december 2019 om 17:13

FIETSDAG 1 - Van Kaikohe naar Opua

Eentje zonder mountainbike-ervaring, eentje al lang niet meer gefietst: het perfecte duo om aan het eerste deel van de trail te beginnen: 45 km voornamelijk vlak en goed aangelegd fietspad, af en toe licht heuvelachtig maar nergens meer dan graad 2. Zegt de folder en de kaart. Maar ... dat is een Nieuw-Zeelandse graad 2 en licht heuvelachtig is naar onze normen nog altijd een behoorlijke klim.

Gelukkig zijn de steilere stukken aan het begin van de trail en gaat het daarna in dalende lijn naar zeeniveau.

Het is genieten van ideaal fietsweer, zonnig maar niet te warm met af en toe wat wind. Veel weilanden op de eerste fietsdag dus ook veel  vee-oversteekplaatsen en -hekjes, goed voor de fysieke conditie want het betekent telkens af en terug op de fiets. Een infobord aan de kant van de weg herinnert de fietser eraan dat de trail door geconfisqueerd Maori land gaat dat niet terug gegeven of gecompenseerd werd, een gevoelig deel Nieuw-Zeelandse geschiedenis.

 

De indrukwekkende Orauta Stream Bridges zijn dan weer getuigen van het industriële verleden van Northland. Even afstappen om links en rechts van de brug het Orauta riviertje door de kloof te zien stromen.  Net voorbij Otiria, met de mooie marae aan de rechterkant van het fietspad, ligt Moerewa en dat is zo'n typisch, inlands, slaperig dorpje, inclusief autowrakken en afgedankte koelkasten in het struikgewas. Ook dat is Nieuw-Zeeland.

 

Een opmerkelijk deel van de trail is de 74 m lange Kawiti Truss Bridge over de Ngapipito River Valley, een knap staaltje van wat begin 20e eeuw gebouwd werd door 500 arbeiders. Deze houten brug is een van de weinige, overgebleven, houten spoorwegbruggen. Infobord lezen en fotostop! De eerste echte rustpauze wordt een picknick aan het stationnetje van Kawakawa (inderdaad, van het niet te missen toilet), waar in het weekend een toeristische stoomtrein vertrekt naar het gerestaureerde station van Taumarere. De trein maakt nog steeds gebruik van de oude spoorlijn, die dateert uit de tijd dat er vanuit de mijnen, steenkool vervoerd werd naar de haven in Opua. Hier lopen spoorlijn en cycle trail naast mekaar over de Long Bridge, die de Kawakawa rivier overbrugt. Heden en verleden naast mekaar, dat maakt het fietsen hier extra bijzonder!

 

Verder op de trail, is de Opua tunnel jammer genoeg gesloten wegens herstelwerken en gaat het via een omweg naar een heel apart soort landschap: de mangrovebossen en het estuarium net voor de jachthaven van Opua. Geleerd in een langgeleden aardrijkskundeles, is zo'n mangrovebos in het echt een meer dan bizar zicht! Het maakt de tocht nog meer de moeite waard.  

Opua is meteen het eindpunt van dit eerste deel van de cycle trail. Een piepklein havenstadje van waaruit een aantal ferry's vertrekken naar Paihia en naar de overkant van de baai, naar Russell. Behalve het jachthaventje en een kleine winkel, is hier verder niet veel te vinden maar als rustpunt na 45 km fietsen is dit meer dan voldoende. Met de shuttle gaat het terug richting Kaikohe om op dag 2, de ander kant uit te fietsen. 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.